Mihail Sadoveanu - Ion Neculce, scriitor artist

de Mihail Sadoveanu

Arta este una prin prietesug, insa diversa prin continut si suflet.

Romanul francez, cu subiect el-ea si al treilea, e in general opera de analiza si de fineta. Cu totul atlceva e romanul englez. M-me de La Fayette si George Elliot stau la doi poli opusi. Leopardi, Musset, Heine si Eminescu reprezinta fete cu totul deosebite ale artei eterne. Acel suflu de lirism fierbinte pe care il gasim intr-o balada unica in toate literaturile, cum e "Miorita" e una din notele distincte ale literaturii noastre. Tineretea si fragezimea primitiva a literaturii noastre populare nu se putea sa nu patrunda in literatura noastra culta si sa nu-i imprime, prin aceasta, caracter. Din acest izvor a baut Eminescu; din el purcede Creanga; otrava aceasta dulce o constatam si intr-un scriitor de istorie cum a fost Ion Neculce. Firea noastra balanseaza intre contemplatie orientala, ironie, entuziasm liric. Lenea noastra, lipsa noastra de tenacitate, de disciplina, avanturile noastre in gol, capacitatile de jertfa, blandeta si toleranta noastra, toate ies sin aceeai picatura in plus cu care Dumnezeu a dozat semintia noastra.

Rasfoind paginile lui Ion Neculce, il vom gasi artist subt acest aspect anumit ... Fara acel mediu prielnic, si excitant, as putea zice, fara pildele eroice ale lui Miron Costin si Dimitrie Cantemir, Ion Neculce ar fi ramas mort si nevalorificat, cum, fara indoaial, s-a intamplat de multe ori la noi, in lungul vremurilor de restriste prin care a trecut acest popor.

Aceeasi simplicitate, aceeasi naturaleta, aceeasi putere de expresie, care fac din Ion Neculce cel dintai povestitor artist al nostru. Ca si poezia populata, opera lui Ion Neculce nu este indestul de bine cunoscuta si indeajuns pretuita. Ca si peozia populara, paginile frumoase ale lui Neculce trebuie sa fie un indreptar pentru toti acei care tin, in tara noastra, un condei in mana. Istoria trecutului nostru Neculce a avut-o "scrisa in inima lui", cum singur zice.

Ca sa fim si noi, ca el, ai neamului nostru, trebuie sa tinem neintrerupt legatura cu tot ce-i caracteristic si frumos in trecutul nostru literar, cu izvoarele vii. Sa ne incepem ucenicia literara de la popor si de la dumnealui IOn Neculce, biv-vel-vornic in Tara-de-sus.

Mihail Sadoveanu - Ion Neculce, scriitor artist, Focsani, 1936

Mihail Sadoveanu - Poezia poporala

Aceasta pagina a fost accesata de 2579 ori.